Stichting Binnenstadsmanagement Leeuwarden
Doelstelling
De Stichting Binnenstadsmanagement Leeuwarden heeft tot doel het versterken van de economie van de binnenstad van Leeuwarden door middel van het organiseren van overleg, verbinding en samenwerking. De stichting functioneert als koepel voor alle binnenstadsorganisaties zowel uit de profit- als de non-profitsector.
Bestuur
Het bestuur bestaat uit vier personen:
- Klaas Zwart, onafhankelijk voorzitter
- Kris Callens, directeur van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof, namens de culturele sector
- Kor van der Meulen, eigenaar van Bagels & Beans en voorzitter van KHN afd. Friesland, namens de horeca
- Annetol Griskov, eigenaar van De Spellekijn, namens de detalhandel
Het bestuur heeft een binnenstadsmanager in dienst.
Raad van Advies
De Raad van Advies is het overlegplatform van de stichting. In deze raad zitten vertegenwoordigers van alle organisaties die in de binnenstad actief zijn, aangevuld met de wethouder binnenstad en relevante ambtenaren. De raad komt eenmaal per kwartaal bij elkaar voor een overleg over grote lijnen en ontwikkelingen.
Daarnaast zijn er vele andere overleggen in de binnenstad: winkeliersverenigingen kennen natuurlijk hun eigen vergaderingen. Ook is er een regelmatige ontmoeting van de voorzitters van winkeliersverenigingen. Daarnaast zijn er ad-hoc overleggen over veiligheid, parkeren, zondagen en al wat er speelt.
In de adviesraad worden ook alle aanvragen voor een financiële bijdrage uit de trekkingsrechten van de binnenstad bij het LOF besproken. De raad adviseert, het bestuur beslist. Aanvragen en afhandeling verlopen via de binnenstadsmanager.
Namens partijen in de binnenstad is de binnenstadsmanager afgevaardigd naar de raad van advies van het Leeuwarder Ondernemersfonds.
Ook vertegenwoordigt de Stichting Binnenstadsmanagement ondernemers in De Federatie, de organisatie van ondernemersverenigingen in de gemeente Leeuwarden.
Strategie
Met alle belanghebbenden praten we regelmatig over strategische onderwerpen en keuzes die we moeten maken om de binnenstad aantrekkelijk te houden. Op initiatief van de gemeente raad is er in samenwerking met het binnenstadsmanagement een agenda binnenstad opgesteld waarin de koers en kansen voor de binnenstad worden omgeschreven en een toekomst visie is vastgelegd. De agenda is nu omgewerkt tot een uitvoeringsprogramma tot 2030. Bij dit programma worden grote investeringen gedaan. Zo worden o.a. de Nieuwstad, Peperstraat aangepakt. Een betere binnenstad komt alle inwoners ten goede, want de binnenstad is van en voor iedereen in onze gemeente.
De compacte stad
Leeuwarden heeft een mooie compacte binnenstad van ongeveer anderhalve vierkante kilometer. Alles is beloopbaar; alle functies die je in een stad verwacht zijn op een klein gebied geconcentreerd. Dat is een kwaliteit.
De uitdaging ligt er om de winkelfunctie in de kern van de binnenstad goed overeind te houden. We hebben in de afgelopen jaren gezien dat leegstand van de randen van de binnenstad naar het winkelhart is verschoven. Met veel landelijke ketens gaat het niet goed. Aan de randen van de binnenstad hebben pandeigenaren beweging gemaakt: huren zijn er gemiddeld lager geworden en contracten flexibeler. Dat heeft voor nieuwe invulling gezorgd. In het hart is dat niet het geval. Huren blijven hoog en houden geen gelijke tred met financiële mogelijkheden van winkeliers.
We gaan werken aan een betere ontsluiting van de schatten die de binnenstad te bieden heeft: winkelroutes op thema, bewegwijzering en aanverwante zaken. Ook een betere profilering van winkelstraten is hierbij van belang.
De verrassende stad
Profilering van winkelstraten is van groot belang. Versterking van het eigen profiel kan consumenten trekken en ondernemers die een vestigingslocatie zoeken. Hiervoor is het belangrijk dat regels worden vereenvoudigd en dat vernieuwende trends en hippe hedendaagse concepten niet teveel door regels worden belemmerd.
Diversiteit in de straat is van groot belang. Er is ruimte voor ambacht, kunst en verrassende bedrijvigheid in de binnenst
De culturele stad
Horeca en detailhandel hebben veel baat bij een goede samenwerking met cultuur. De eerste ervaringen met Leeuwarden Friesland 2018 laten dit duidelijk zien. De cultuurtoerist is een belangrijke gast voor ondernemend Leeuwarden.
De groene stad
Bezoekmotieven aan de binnenstad worden steeds recreatiever. Bij ondernemers en ook bij bewoners leeft de wens om de binnenstad te vergroenen. Groen zorgt ervoor dat mensen zich prettig voelen, groen verhoogt de veiligheid en het verblijfsplezier.
De binnenstad moet goed bereikbaar zijn met alle mogelijke transportmiddelen, maar eenmaal aangekomen in die compacte, diverse en verrassende binnenstad moet op de meeste plekken de nadruk liggen op wandelen en fietsen.